Sidor

lördag 29 juli 2017

Och där försvann rosorna


Växter kommer och går i trädgården. I alla fall i min.
Nu har rosorna tackat för sig.
Det finns inga rosor som trivs hemma hos mig. Sedan må en trädgård utan en ros vara som en ring utan juvel, precis hur mycket som helst.
Jag har försökt.
Med flera olika sorter. Med flera olika jordar.
Tack och hej sa jag till Polstjärna och Karen Blixten och allt vad de nu hette.


Ni ser ju, det var ju inte direkt någon piffig syn.
Istället bestämde jag mig för vit klematis. Eftersom jag gillar klockformen fick det bli två vita alpklematis. Jag hittade dem på Åsbys handelsträdgård. 
Där fick jag också syn på den här skönheten, en hortensia med röda stjälkar och gräddvita blommor.



Jag tänkte så det knakade. Sedan kom jag fram till att den här hortensian faktiskt skulle bli fantastiskt fin tillsammans med klematisen.
Så fick det bli. Kleamtis och hortensia fick också sällskap av en stor blågrön funkia och en grön alunrot. Nu ska ställningarna på plats och kantstenarna så att gräsklipparen, som går under namnet "frisören", kan jobba ostört.
Det här blir bra!


2 kommentarer:

Mimmi sa...

Det kommer bli grymt! Var till Åsby i förra veckan och sneglade på den hortensian. Fick upp ögonen för den för något år sedan i en växrkatalog från Exot. Kul med projekt!

Carina Bergius sa...

Vad gullig du är. De hade mycket fint på Åsby och jag är så glad över att jag köpte den där hortensian. Fin dag till dig!