Sidor

söndag 23 juli 2017

I min mammas trädgård



Eftersom jag delar mitt stora trädgårdsintresse med min mamma Barbro så tycker jag att det skulle vara roligt att få visa en del av hennes fina trädgård för er.
Min mamma är inte den blommiga typen. Hon är gräs och plättar i luften. Hon lägger mattor av hasselört på golvet i sina trädgårdsrum och hon tapetserar med rostiga armeringsjärn. 



En del av trädgårdens runt mammas och pappas gula trähuset går i limefärgat. Den japanska lönnen är fantastiskt i sitt hörn. Den limefärgade alunroten är återkommande. Den har fint sällskap av funkia, palmstarr och hasselört.


Den limefärgade Korstörnen är alldeles nyplanterad.


Mamma är mitt bollplank i trädgården. Och hon är mitt ständiga resesällskap, i handelsträdgårdar och på trädgårdsmässor. Vi kan gå i timmar, titta, känna och samtidigt hålla varsin lång monolog om vad som behöver förändras eller förbättras i den egna trädgården. När vi styr hemåt igen har vi antingen huvudet fullt av idéer eller bagageutrymmet fullt av växter.
De allra flesta gångerna har vi både och.


Palmstarr i förgrunden. Funkia i bakgrunden.


I morgon återvänder jag till nyhetsfabriken efter en sex veckor lång semester. 







5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Snyggt!

Mimmi sa...

Så roligt att få titta in hos henne, så fint! Så härligt att dela intresse. Det gjorde jag och min mamma också. Tyvärr gick hon bort alldeles för tidigt, för 15 år sedan. Jag tror hon tittar på min trädgård och hejar på.

Ha det gott!
Camilla Jansson

Anonym sa...

Så fint din mamma har - helt i min stil.

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Så vackert och vad härligt att dela intresse med sin mamma ��

Drömgården sa...

Vacker trädgård! Jag är själv mera "blad" än "blom" :D
/Kitty