Sidor

lördag 24 juni 2017

Hortensia


Den mörkt blå, ja nästan lila, hortensian har alltid legat mig nära hjärtat.
När jag var i Danmark för ett par veckor sedan fick jag med mig två stora exemplar hem.
Bakom hortensian i korg skymtar en ställning, där har jag planterat den mest magiska klematisen 'Fascination'. Den ska ge mörkt lila små klockor. Ja, den är så himla fin att på ett annat ställe i trädgården, där jag också planterat den, sitter den stora blommiga etiketten kvar, bara för att jag ska kunna föreställa mig hur fin den kommer att bli i kombination med daggkåpa, funkia och mörka bergeniablad.


Funkian återkommer på många håll i trädgården.  Här tillsammans med bambu och ett ännu oklippt ligusterklot.


Jag planterar alltid om mina hortensior i så stora krukor som möjligt. Eftersom den är törstig kan det annars bli ett heltidsarbetet bara att stå med vattenkannan intill den. I botten av korgarna har jag lecekulor. Hortensian har fint sällskap av buxbom, jätteverbena och blågrön funkia.


 Så här såg det ut här förra sommaren.


2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Vilken vacker hortensia, väldigt speciell och vilken fin färg!
Önskar dig en fortsatt skön helg...
Sommarkram från Titti

Drömgården sa...

Snygga kombinationer!
/Kitty