Sidor

tisdag 16 maj 2017

Allt det härliga ligger framför oss


Uterummet har förvandlats till ett växthus så här års. Jag har bland annat sått klockranka, i vitt och lila. Men för att vara på den riktigt säkra sidan köpte jag med mig två fina lila exemplar från handelsträdgården i helgen.


Som jag längtat efter den här synen. Oceaner av sommarblommor! Vi gick länge där inne bland växthusen, kände och klämde, doftade och planerade.


Och så himla läckert med svartöga i rött. Svartöga är en ettårig, snabbväxande klätterväxt. Jag har frösått den i vitt ett tidigare år. Den här är jättefin växt i exempelvis ett armeringsnät på en balkong. Jag har sett att den finns i aprikos också. De klättrande ettåringarna kan också fungera jättebra i väntan på perenner som pipranka och klätterhortensia ska ta fart, vilket kan ta ett par år.


Jag vet att det är för tidigt. Men det gick ju inte att låta bli. Fyra dubbla Million bells fick också följa med hem. De ska jag plantera i balkonglådorna vid uteplatsen på framsidan. De får bo i mitt trädgårdshus så länge och jag håller stenkoll på nattemperaturen.


Tulpanerna håller på att slå ut. Både här och där i trädgården. Min tid kommer. Nu.

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Ja nu stundar en skön tid...den bästa!
Alltid lika kul att kika in till dig.
Kram från Titti