Sidor

onsdag 14 september 2016

Dina drömmars gröna trädgård


Jag har fött två barn och skrivit lika många trädgårdsböcker.
Det går naturligtvis inte att jämföra på något sätt.
Men båda två innebär väntan och längtan.
Och det är någonting väldigt speciellt med att hålla dem i sin famn första gången.
Först skrev jag en bok om vita trädgårdar Drömmen om en vit trädgård. Den gavs ut av Semic förlag 2011. När jag skulle skriva en uppföljare två år senare valde jag bort alla blommorna. 2013 kom min bok Dina drömmars gröna trädgård.
Underbart är många gånger kort i trädgården. Det blir ofta betydligt längre om man väljer att fokusera på det gröna.
Så jag och fotografen Amelie von Essen for runt i Sverige. Till gröna sköna trädgårdar. I boken får ni bland annat följa med till Marjut Sjölins tidigare trädgård. (bilden ovan)

 
Här får ni också följa med hem till Catarina Persson. 
Det finns nog ingen plats på jorden där bergeniabladen är vackrare än just här.
Catarina har också en jättefin sida på Facebook som heter Trädgårdfröjd
där kan man följa hennes trädgårdsäventyr.

En annan grön pärla är Titti Perssons trädgård.
  


I den här trädgården finns bland annat ett 70-tal buxbomsklot och mängder av funkia i olika nyanser.
Annat var det på 70-talet då Titti Persson plockade växter i handelsträdgården likt ett barn som fyller en smakrik godispåse.
Boken Dina drömmar gröna trädgård finns fortfarande ute i handeln. Du kan också köpa den här.

Inga kommentarer: