Sidor

onsdag 18 maj 2016

På besök i en magisk värld

"Kliv på, välkomna", sa den rara mannen som mötte oss i dörren 
samtidigt som han rätade till två mörkt lila rhododendron i kruka.
Och så fick jag äntligen andas Tage Andersens magiska värld 
i den berömda butiken på Ny Adelgade i Köpenhamn.
Jag hade aldrig varit här förr. 
Men jag förstod, när jag kom hit jag, att jag längtat hela mitt liv.


Här fanns tusentals detaljer att lägga märke till.  
Riddarsporrar att borra ner näsan i.
Blomsterkonst att beundra
Fågelkvitter att lyssna till.
Varje liten vrå var en intim egen värld.


Vi följde den smala spiraltrappan, genom små rum, 
genom ett växthus med porlande vatten och ut på innergården.
Och möttes av det här:





I år firar Tage Andersen 40 år som blomsterkonstnär i Köpenhamn.
Sedan 1987 har han drivit sin berömda butik här. 
Numera är han också verksam på Gunillaberg på det småländska höglandet. 
Här har han också skapat ett besöksmål 
som ger en helhetsupplevelse av konst, inredning, blommor, djur och natur.

Ni fattar va?
Det är nu man vill köpa tyg och snören och klä in varenda plastkruka. 
Man inser att man måste köpa famnen full 
av blå hortensia på stjälk bara för att torka dem.
Och att varje hem kräver fler små hyllor och fler växter på väggarna.
Ungefär.

Inga kommentarer: