Sidor

torsdag 11 augusti 2016

Min agave växer


För tre år sedan fick jag ett litet agaveskott av man i Linköping.
Jag och en kollega hälsade på i hans trädgård för att göra ett trädgårdsreportage.
Nu har det där lilla, lilla skottet blivit en ganska stor och vass blågrön skönhet. 
Häromdagen planterade jag om min agave. Inte minst för att den skjutit en massa sidoskott.
Så nu har jag fler agave på tillväxt.
Agaven är oerhört lättskött. Den vill stå ljust och soligt året runt, därför har jag dem i mitt vinterbonade uterummet. Stundtals glömmer jag att vattna den, men det gör inget. 
När den vattnas vill den ha riktigt med vatten, men mellan vattningarna vill den torka upp.


Jag ser fram emot när jag har agave av den här storleken, som dem som står utanför Brittas vid Apelviken i Varberg.

Inga kommentarer: