Sidor

fredag 22 juli 2016

Sommarblommor


Ibland undrar jag varför jag inte har en endaste  rabatt med sommarblommor i min trädgård.
Sommarblommor, eller ettåringar som de också kallas, är ju faktiskt den absolut snabbaste vägen till en prunkande trädgård.
Och vilka kombinationer det går att skapa.
 
 
I den här rabatten på Sofiero i Helsingborg samsas cerise rosenskära och mörkt röd sommarrudbeckia  med orange gullskära och prydnadsgräs.
Det är så fantastiskt vackert att jag dör en smula.


Sommarblommor kan man köpa i handelsträdgården eller fröså själv, inomhus eller direkt i rabatten.
Många sommarblommor är väldigt lättodlade. De går att så direkt på friland. 
Men om man vill skynda på blomningen bör man fröså dem inomhus i såjord under mars-april. 
Ställ plantorna svalt och ljust så att de inte växer allt för snabbt och blir rangliga. 
Plantera om dem i större krukor med planteringsjord när de är sex-sju centimeter höga. 
Avhärda plantorna innan du planterar ut dem. 
Sommarblommor ska planteras ut först när det inte längre är risk för nattfrost. 
Sofiero står för övrigt på min att-besöka-på-semester-lista.
Och den där ljuvliga semestern börjar i dag.

Inga kommentarer: