Sidor

onsdag 5 oktober 2016

Plantera tulpaner


Blåa hav i all ära men det är någonting alldeles extra med blomsterhav. På våren blommar min egen trädgård i vitt, rosa, rött och svart. Jag har grävt ner ytterligare några lökar i rabatterna i höst, men inte så många.


För främst har jag planterat dem i kruka. Så gjorde jag även förra året. Men krukorna stod ute och lökarna ruttnade förmodligen. Så i år ska jag låta dem stå inne, i mitt lilla trädgårdshus. Jag har fyllt ett tiotal krukor med tulpaner i röda och rosa nyanser. Och så har jag planterat massor av kungsängsliljor i krukor.

Så får du en blommande vårkruka:

Välj en kruka som tål ett par minusgrader.
Lägg lecakulor i botten av krukan, för dräneringen skull.
Plantera lökarna tätt, men inte så tätt att de rör vid varandra.
Täck lökarna med 8-10 centimeter jord
Vattna lite. Bara så att lökarna får ordentlig kontakt med jorden.
Förvara krukan svalt under vintern, skydda den från rejäl frost och stora regnmängder.
Ta fram din kruka i vår och driv lökarna i blom i ett uterum eller ett växthus
Placera krukan utomhus när knopparna har kommit upp.


I dag är jag ledig så i dag ska jag gräva ner de sista lökarna i en stor svart hink/balja som jag fyndat i ett byggvaruhus. Här gräver jag ner tulpanerna 'Purissima' och 'Salmon impression' tillsammans med narcisserna 'Minnow' och 'Thalia'. De kommer att bjuda på bedårande blomning i april.

Inga kommentarer: